ALLAH C.C. HZ MUHAMMED (S.A.S) İSLAM VE TASAVVUF,MÜSLÜMAN,ALİMLER,EVLİYALAR
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

ALLAH C.C. HZ MUHAMMED (S.A.S) İSLAM VE TASAVVUF,MÜSLÜMAN,ALİMLER,EVLİYALAR

İslam ve tasavvuf, Allah cc,Hz Muhammed (sas),Kuran-ı Kerim
 
AnasayfaGaleriLatest imagesAramaKayıt OlGiriş yap
SAAT VE TAKVİM
En son konular
» kabir azabına sebep olan bişeyde ayakta bevletmek
İSLAMDA YEMEK YEME ADÂBI Icon_minitimePtsi Tem. 23, 2012 10:22 pm tarafından farukiler

» dünyadaki kıpırtılar
İSLAMDA YEMEK YEME ADÂBI Icon_minitimeÇarş. Haz. 29, 2011 10:20 pm tarafından farukiler

» insanlar yaşantılarından hiçte memnun görünmüyor
İSLAMDA YEMEK YEME ADÂBI Icon_minitimeÇarş. Haz. 29, 2011 10:11 pm tarafından farukiler

» DOĞUM KONTROLÜ İLE İLGİLİ SORU VE CEVAPLAR
İSLAMDA YEMEK YEME ADÂBI Icon_minitimePtsi Kas. 08, 2010 11:53 pm tarafından farukiler

» ÇEŞİTLİ SORULAR
İSLAMDA YEMEK YEME ADÂBI Icon_minitimePtsi Kas. 08, 2010 11:51 pm tarafından farukiler

» CUMA NAMAZI İLE İLGİLİ SORU VE CEVAPLAR
İSLAMDA YEMEK YEME ADÂBI Icon_minitimePtsi Kas. 08, 2010 11:49 pm tarafından farukiler

» CİHAD İLE İLGİLİ SORU VE CEVAPLAR
İSLAMDA YEMEK YEME ADÂBI Icon_minitimePtsi Kas. 08, 2010 11:47 pm tarafından farukiler

» BİD'AT - SÜNNET İLE İLGİLİ SORU VE CEVAPLAR
İSLAMDA YEMEK YEME ADÂBI Icon_minitimePtsi Kas. 08, 2010 11:45 pm tarafından farukiler

» BEY'AT - İNTİSAB İLE İLGİLİ SORU VE CEVAPLAR
İSLAMDA YEMEK YEME ADÂBI Icon_minitimePtsi Kas. 08, 2010 11:44 pm tarafından farukiler

HADİS ÖĞRENELİM
KURAN’DA ARA
İSLAMDA YEMEK YEME ADÂBI Box6_01
İSLAMDA YEMEK YEME ADÂBI Middle
Diyanet Meali
Elmalılı Y. M.
RADYO DİNLEYİN
NAMAZ VAKİTLERİ
FORUM GAZETE
HAVA DURUMU
İL İL TÜRKİYE
forex
İNGİLİZCE-TÜRKÇE ÇEVİRİ

Türkçe - İnglizce / İngilizce - Türkçe Çeviri
Kelime:

© 2008 forex


forex
Arama
 
 

Sonuç :
 
Rechercher çıkıntı araştırma
AKVARYUM

ONLİNE SÜRENİZ
FORUM SAYAÇ
http://farukim.eniyiforum.biz

 

 İSLAMDA YEMEK YEME ADÂBI

Aşağa gitmek 
YazarMesaj
farukiler
Admin
farukiler


Mesaj Sayısı : 122
FORM AKTİVASYON PUANI : 300
Reputation : 0
Kayıt tarihi : 20/12/08

İSLAMDA YEMEK YEME ADÂBI Empty
MesajKonu: İSLAMDA YEMEK YEME ADÂBI   İSLAMDA YEMEK YEME ADÂBI Icon_minitimePerş. Eyl. 09, 2010 9:44 pm

YEMEK YEME ADÂBI
01. Yemeğe başlarken besmele çekilmeli.
02. Yemek sağ elle yenmeli. Çünkü Peygamber (s.a.v) efendimiz yemeği sağ elle yemiştir.
03. birkaç kişi aynı kaptan yemekte ise herkes kendi tarafına gelen kısım dan yemeli. Çünkü herkes kendi tarafındaki yemeğin sahibi durumun dadır. Birinin diğerinin tarafındaki yemekten yemesi onun hakkına tecavüz etmek gibidir. Ayrıca başkasının elinin kendi tarafındaki ye meğe daldığını gören kişi bundan tiksinebilir. Ama herkes ayrı tabak tan yemekte ise, kişi tabağın dilediği tarafından yiyebilir.
04. Yemek masasında misafir varsa, misafirin kendi tarafındaki yemek ten arkadaşına ikramda bulunarak onu kendine tercih etmesinde bir sakınca yoktur. Ama ayrı masalarda yemek yemekte iseler bunu yap ması uygun olmaz. Aynı şekilde misafirin kendi önündeki yemekten, yanından geçmekte olan dilenciye yedirmesi de uygun olmaz.
05. Kişinin, yediği yemekten doyması caizdir. Mekruh sayılan doymanın ölçüsü, mideye ağırlık verecek, kişiyi ibadetten alıkoyacak ve dolayı sıyla azdıracak, uykuyu çöktürecek, tembelliğe itecek derecedeki doy gunluktur.Yol açacağı kötülükler göz önüne getirildiğinde bu mekruh luk haram derecesine kadar da çıkabilir. Şu halde caiz olan doygun luk; midenin üçte birini yemeğe, üçte birini içmeye, üçte birini de ne fes almaya ayıracak şekilde yemek ve içmekle ulaşılan doygunluktur.
06. ALLAH (c.c.) için tevazu ederek ve Peygamber efendimize uyarak yemeği yer sofrasında yemeli. O, dünyaya önem vermediği, konforlu bir ha yatı terk ettiği, ALLAH (c.c.) katındaki ikramları tercih ettiği için gösterişli kaplarda, masa ve sehpa gibi şeyler üzerinde yemek yememiştir. Şu nu da belirtelim ki, masa ve benzeri şeyler üzerinde yemek yemek ha ram değildir ve bu asla yasaklanmış değildir. Ancak kişinin bu gibi şeyler üzerinde yemek yeme adeti varsa, Peygamber efendimize uy muş olmak için, bazen bu adetini bozup yer sofrasında yemesi uygun olur.
07. Yemeği üç parmağıyla yiyen kişi, yemeğin bereketini muhafaza et mek ve temizlik için, her hangi bir mazeret olmadan dördüncü ve be şinci parmağını eklemeden üç parmağını yalamalı. Bunu yemekten kalktığında yapmalı. Yemek esnasında yalamamalı ve bir şeyle de silmemelidir.
08. Sofraya elinden düşen lokmayı kaldırıp üzerine bulaşan şeyleri sildik ten sonra yemeli.
09. Sünnete uymuş olmak ve yemeğin bereketini korumak için tabaktaki
yemek kalıntısını yalamalı.[1]
10. Peygamberlerin sünnetine uymuş olmak için, yemeğin üzerine bir çok el inip kalkmalı. Zira yemeğin en hayırlısı, üzerine bir çok elin inip kalktığı yemektir.
11. Yemek yerken bir şeye yaslanmamalı. Bunun bağdaş kurmak veya minder üzerine oturmak yahut zorba hükümdarların yaptığı gibi sağ veya sol tarafa yaslanarak yemek yeme anlamına geldiğini söyleyen ler de vardır. Fethü’l-Bâri adlı eserinde İbn Hacer dedi ki: “Yemek yemekte olan kişi için müstahap olan oturma şekli, diz üstü ve iki a yağın üst kısmını yere getirerek ya da namazdaki gibi oturmaktır. Bir yere yaslanarak yemek yemenin mekruh sayılması, karnın büyüme sinden korkulduğu içindir.”
12. Eti ve ekmeği bıçakla kesmek caizdir. Buhari’nin rivayetine göre Amr b. Ümeyye, Peygamber (s.a.v) efendimizin, elindeki bir koyun budundan bıçakla kestiğini, namaza çağırıldığında elindeki budu ve bıçağı bir tarafa bırakıp gittiğini, yeniden abdest almadan kamet geti rip namaza durduğunu görmüştür.”[2]
13. Kişinin, kendisine sunulan yemekleri beğenmezlik etmesi doğru değildir. Peygamber efendimizin yaptığı gibi, İştahı çekerse yemeli, çekmezse yememeli ve beğenmediğini de söylememelidir. Nitekim Ebu Hüreyre’nin (r.a) bir rivayetinde anlattığına göre Peygamber (s.a.v) efendimiz, hiçbir yemeği kötülememiş; iştahı çekince yemiş, çekmeyince de yememiştir.[3]
14. Kişi, yediği yemeği hizmetçisiyle beraber yemeli. Yanına oturtmasa bile yediğinden ona da bir-iki lokma yedirmeli. Böyle yapmak müte vazi insanların huyudur. Sana yemek getirip sunan kimseye az da ol sa bir miktar yedirmelisin. Yenen yemekte onun da göz hakkı vardır. Onu mahrum etmemelisin. Nefsini köreltmek için ona biraz yedirme lisin. Böyle yapman seni onun kötülüğünden korur. Getirilen yemek ne kadar az olsa da, onu sana getirip sunana vereceğin bir-iki lokma dan herhalde daha az değildir.
15. Yemek yendikten sonra ALLAH (c.c.)’a hamd edilmeli.
16. Resulüllah’ın (s.a.v) yaptığı gibi yemek sahibine dua edilmeli.
17. Müslüman bir kimse, dini veya mali bakımdan töhmet altında bulun mayan Müslüman bir kardeşinin yanına gittiğinde onun yiyecek ve içeceklerinden, kaynağını sormadan yeyip içebilir. Enes b. Malik’e (r.a) sordular: “Bir kimse davet edilerek veya başka bir vesile ile Müslüman kardeşinin yanına gittiğinde onun yanında yiyecek veya içecek bulursa o yiyecek veya içecekten yeyip içebilir mi?”Enes (r.a) bu soruyu şöyle cevapladı: “Yanına gitmiş olduğu kişi dini ve mali bakımdan töhmet altında değilse onun yiyeceğinden ve içeceğinden yeyip içebilir.”
18. Yemekten önce ve sonra eller yıkanmalı. Bir rivayette anlatıldığına göre yemekten önce Abdest almak fakirliği giderir; yemekten sonra Abdest almak ise küçük günahları giderir. Ancak bu zayıf bir rivayet tir.
19. Yemekten sonra dişleri temizlemeli. Bunu yapmak diş sağlığı bakı mından yararlı olduğu gibi ağız kokusunu da önler.
20. Akşam yemeği de mutlaka yenmeli. Yenmemesi ihtiyarlığa ve bede nen çökmeye yol açar. Akşam yemeğinden sonra uyumamalı.[4]
----------------------------------------------------------------------------------------
(1] Yemekte parmakları veya içinde yemek artığı bulunan tabağı yalamak, asr-ı saadette uygulanan yemek adabından olabilir. Bu, o zamanın toplumunda hakim olan kültürün uzantısı denebilecek alışkanlıklardan olup, yoksul olan Müslüman toplumun yemeğin en az birikinti ve artıklarını dahi zayi etmemesinin, diğer bir deyişle bereketi korumasının bir gereği de olabilir. Bu, İslam dininin özünü ilgilendiren prensiplerden değildir. Günümüz de toplumumuza hakim olan kültüre göre bu gibi adaba uymak yadırganmaktadır. Bu yadırgayışı islama yahut Peygamber efendimizin sünnetine muhalefet olarak adlandırmak pek isabetli olmasa gerekir. (M. Keskin)
[2] ibn Hacer el-Askalani, Fethü’l-Bâri, 9/472.
[3] Ayni, Umdetü’l-Kari, 21/49.


ALINTIDIR
Sayfa başına dön Aşağa gitmek
http://farukim.eniyiforum.org
farukiler
Admin
farukiler


Mesaj Sayısı : 122
FORM AKTİVASYON PUANI : 300
Reputation : 0
Kayıt tarihi : 20/12/08

İSLAMDA YEMEK YEME ADÂBI Empty
MesajKonu: Geri: İSLAMDA YEMEK YEME ADÂBI   İSLAMDA YEMEK YEME ADÂBI Icon_minitimePerş. Eyl. 09, 2010 9:46 pm

Yeme içme adabı

Sual: Yeme içme adabı hakkında bilgi verir misiniz?
CEVAP
Maddeler halinde bildirelim:

Yemeğe başlarken niyet:
Yemeğe başlarken, Allahü teâlâya ibadet etmek, Allahü teâlânın kullarına faydalı olmak, Allahü teâlânın dinini, ebedi saadet ve huzur yolunu bütün insanlara yaymak için kuvvet elde etmeye niyet etmelidir.

Yiyip içmenin farzları:
1- Yediği zaman, doymayı ve içtiği zaman kanmayı, Allahü teâlâdan bilmek.
2- Helalinden yiyip içmek.
3- O yemekten kuvveti geçinceye dek, Allahü teâlâya kulluk etmek.
4- Eline geçene kanaat etmek.

Sünnetleri:
1- Yemeye ve içmeye başlarken, Besmele okumak, [Herkese hatırlatmak için Besmele, yüksek sesle söylenebilir.]
2- Yemeğin sonunda (Elhamdülillah) demek,
3- Yemekten önce ve yemekten sonra el yıkamak, [Yemekten evvel el yıkarken, önce gençler, yemekten sonra, önce yaşlılar yıkar.]
4- Sağ elle yiyip içmek.
5- Tabağın kenarından, kendi önünden yemek,
6- Sağ ayağı dikip, sol ayak üstüne oturmak, [Otururken bir şeye dayanmak ve başı açık yemek caizdir.]
7- Yemeğe tuzla başlamak ve yemeği tuzla bitirmek, [Tuzla başlayıp bitirmek şifadır. İlk ve son lokma ekmekle yapılır ve ekmekteki tuza niyet edilirse, bu sünnet yerine getirilmiş olur.]
8- Elle yenebilenleri, üç parmakla yemek.
9- Ekmekle karpuz yerken, ekmeği sağ eliyle alıp, sonra karpuzu sol eliyle yemek.
10- Kapta kalanı sıyırıp, yemek, [Hoşaf, ayran gibi şey artığına su koyup, çalkalayıp içmek çok sevabdır. Sonra yemek şartıyla, tabakta, bardakta artık bırakmak caizdir. Resulullah efendimiz, müminin artığını yemesini severdi.]
11- Elini yıkamadan veya bezle silmeden önce, parmaklarındaki yemek artıklarını yalamak.
12- Yemekten sonra dişleri misvakla veya kürdanla temizlemek. Dişler arasından kürdanla çıkarılan şeyleri yutmamalıdır. [Bu temizliği musluk başında yapıp, diş arasından çıkan kırıntıları, lavaboya atmalı, sofrada bulunanları iğrendirmemelidir.]

Müstehabları:
1- Sofrayı yere kurmak,
2- Elbisesi temiz olarak sofraya oturmak,
3- Arpa ekmeği yemek,
4- Ekmeği elle parçalamak. Ekmek bıçakla kesilebilirse de, bıçakla lokma haline getirilmez. Yemeği başkası için, bir yaşlı için hazırlayan, onun yiyebileceği şekilde lokma haline getirebilir. Pişmiş eti bıçakla kesmemelidir,
5- Ekmek ufaklarını zayi etmemek,
6- Sirke yemek,
7- Lokmayı küçük almak,
8- Lokmayı iyice çiğnemek.

Mekruhları:
1- Sol eliyle yiyip içmek,
2- Yiyeceği yemeği koklamak,
3- Besmeleyi terk etmek. [Yemek arasında da olsa hatırlayınca Besmele çekmelidir.]
4- Yerken hiç konuşmamak, [Ateşe tapanların âdetidir. Neşeli şeyler konuşmalıdır.]
5- Tuzluğu, tabağı ekmek üstüne koymak, elini, bıçağı ekmeğe silmek, [Bu ekmek yenirse, mekruh olmaz.]
6- Küflü ekmek, kokmuş yemek ve su mekruhtur.

Haramları:
1- Doyduğu halde yemeğe devam etmek, [Misafiri varsa, onun yemesine mani olmamak için, yer gibi davranmak gerekir.]
2- Sofrada çalgı, yabancı kadın, içki, kumar ve başka haram şeyler bulundurmak.
3- Yemekte israf etmek, [Gıda maddelerini, lüzumu kadar ölçerek almalı, ölçüsüz, çok almamalıdır. İsraf olur.]
4- Başkasının malını haksız olarak yerken Besmele çekmek,
5- Ziyafete davetsiz gitmek,
6- Başkasının malını izinsiz yemek,
7- Bedenine hastalık verecek şeyi yemek,
8- Riya ile hazırlanan yemeği yemek,
9- Adadığı şeyi yemek.

Dikkat edilecek diğer hususlar:
1- Ekmeğin içini yiyip kabuğunu bırakmak, pişkin yerini yiyip, gerisini bırakmak israftır. Kalanı başkası veya hayvan yerse israf olmaz.
2- Yol üstünde, ayakta, yürürken yiyip, içmemelidir.
3- Sağına, soluna, havaya bakmamalı, lokmasına ve önüne bakmalıdır.
4- Yiyip içerken ağzını çok açmamalıdır.
5- Sofrada elini, üstüne, başına sürmemelidir.
6- Öksüreceği ve aksıracağı zaman, başını geriye çevirmelidir.
7- Davette çağırılmadan, sofraya oturmamalıdır.
8- Sofrada herkesten çok yememelidir.
9- Açken de, yavaş yavaş yemelidir.
10- Önce büyükler başlamalıdır.
11- Üçten çok (Ye!) diyerek, kimseye sıkıntı vermemelidir.
12- Ev sahibinin sofraya oturmayıp hizmet etmesi caizdir. Birlikte yediği zaman, misafirleri doymadan, yemekten elini çekmemelidir.
13- Yemekte korkunç ve iğrenç şeyler söylememelidir. Ölümden, hastalıktan, Cehennemden konuşmamalıdır.
14- Misafir, sofraya gelen yemeklere dikkati çekecek şekilde bakmamalıdır.
15- Bir lokmayı yutmadan önce, ikinciyi eline almamalıdır.
16- Yemek arasında, bir şey için, hatta namaz için, sofradan kalkmamalıdır. Namazı önce kılmalıdır. Eğer, hazırlanmış yemekler soğuyacak veya bozulacaksa ve namaz vakti, yemekten sonra kılmaya elverişliyse, namazdan önce yemelidir.
17- Yemek kaldırıldıktan sonra, sofradan kalkmalıdır.
18- Ev sahibinin, misafire lokma uzatması ve eline su dökmesi iyi olur. Şimdi musluklar olduğu için su dökmeye gerek kalmaz. Elini kurulaması için havlu tutabilir.
19- Yemekten sonra ev sahibine, bereket, rahmet ve mağfiretle dua edilir. Giderken izin istenir. Siz de bize buyurun denir.
20- Ağzında, elinde et, yemek kokusu varken yatmamalıdır.
21- Çocukların elini de yıkamalıdır.
22- Tokken yatmamalıdır.
23- Yiyecek ve içecek kapları, kapaklı olmalıdır.
24- Nehirden, havuzdan eğilip, ağızla içmemelidir.
25- İçi görünmeyen ibrik, testi gibi kapların ağzından içmemelidir. Bardağa koyup içmelidir.
26- Fincanın, bardağın kırık yerinden ve sap kısmından içmemelidir.
27- Akşam yatarken yiyecek ve içecek kaplarının üstü örtülmelidir.
28- Müslüman’ın ve hele salih insanların artığını içmek bereketlidir.
29- İhtiyaçsız fâsıklarla birlikte yiyip içmemelidir.

Sıcak yemenin zararları:
1- Kulağı sağır olmaya sebep olur.
2- Benzi sarı olur.
3- Gözlerinin feri olmaz.
4- Dişleri sararır.
5- Ağzının lezzeti olmaz.
6- Karnı doymaz.
7- Anlayışı azalır.
8- Aklı az olur.
9- Hastalığa sebep olur.

Az yemenin faydaları:
1- Bedeni kuvvetlenir.
2- Kalbi nurlanır.
3- Hafızası kuvvetlenir.
4- Geçimi kolaylaşır.
5- Yaptığı işten zevk alır.
6- Allahü teâlâyı, çok zikretmiş olur.
7- Ahireti tefekkür eder.
8- İbadetlerinden aldığı zevk çoğalır.
9- Her şeyde isabeti çok olur.
10- Hesabı kolaylaşır.

Hadis-i şerifte, (İyiliklerin başı açlıktır. Kötülüklerin başı tokluktur) buyuruldu. Yemeğin tadı, açlığın çokluğu kadar artar. Tokluk, unutkanlık yapar. Kalbi kör eder, alkollü içkiler gibi, kanı bozar. Açlık, aklı temizler, kalbi parlatır.

Hadis-i şerifte buyuruldu ki, (İnsan kalbi, tarladaki ekin gibidir. Yemek, yağmur gibidir. Fazla su, ekini kuruttuğu gibi, fazla gıda kalbi öldürür). Bir hadis-i şerifte, (Çok yiyeni, çok içeni Allahü teâlâ sevmez) buyuruldu. Çok yemek, hastalıkların başı, az yemek [yani perhiz etmek] ilaçların başıdır.

Midenin üçte biri yemeklere, üçte biri içeceklere ayrılmalıdır. Üçte birinin hava payı, yani boş olması, en aşağı derecedir. En iyi derece, az yemek ve az uyumaktır.

Su içme adabı
Suyu sağ elle içmelidir. İçeceği suya bakıp, sonra içmelidir. Üç nefeste içmelidir. Soluğu suya değil, bardağın dışına vermeli, nefes verirken, bardağı ağızdan çekmelidir. Yazın, serin içmelidir. Çok soğuk içmemelidir. Resulullah efendimiz, serin şerbet içmesini severdi. (Ayakta içmeyiniz!) buyururdu. Zemzem suyu, abdest aldıktan sonra kalan su ve ilaç yutmak için içilen su, ayakta içilebilir. Yolcu, her suyu ayakta içebilir. Aç karna su içmemelidir. Suyu yavaş yavaş emer gibi içmelidir. Ağzı doldurarak içmemelidir. Suyun hepsini bir solukta içmemelidir. Kaynar şeyi, soluyarak içmemeli. Soğutup, sonra içmelidir. Suya bir şey düşerse, parmakla veya kürdanla almak kolaysa almalı, alınamazsa, suyun bir parçasını dışarı dökerek gidermelidir.

Hadis-i şerifte, (Günahı çok olan, çok su dağıtsın!) buyuruldu. Birkaç kişiye su verirken, önce âlimlere, sonra yaşlılara, en son çocuklara verilir. Yerken, yürürken, otururken de, bu sıra gözetilir. Kendisi sonra içmelidir. Yanında oturanlara bir şey verirken, kendi sağında olandan başlanır. Sonra, onun sağındakine olarak devam edilir. Sağdakinin izniyle önce soldakine verilebilir. (S. Ebediyye)

Sual: Yiyip içmekte sünnet şekli nedir?
CEVAP
Doymadan sofradan kalkılır, acıkmadan ve sofra haricinde yemek yenmez. Su her zaman içilir.

Sual: Yemeğe tuz ile başlamak sünnet midir?
CEVAP
Yemeğe tuz ile başlayıp tuz ile bitirmek sünnettir. Ekmekteki tuza niyet edince de bu sünnet yerine getirilmiş olur. (Gunye)

Hadis-i şeriflerde buyuruldu ki:
(Ya Ali, yemeğe tuz ile başla!) [Şir’a]

(Yemeğe tuz ile başlayıp tuz ile bitirenin vücudundan Allahü teâlâ yetmiş hastalığı giderir.) [R.Nasıhin]

Sual: Su veya çay içerken bir kısmını bırakmak veya yemek yenince az bir şey bırakmak doğru mudur?
CEVAP
Doğru değildir. Hepsini yiyip içmelidir. Çünkü Resulullah efendimizin önüne konan yemekten hiç artmazdı. (İ.Ebiddünya)

Sual: Çatalı ekmeğe ve diğer unlu mamüllere batırmakta mahzur var mıdır? Ekmeğe hakaret olur mu?
CEVAP
Bunlar âdettir, mahzuru yoktur. Fakat lüzumsuz, keyf için batırılmaz. İhtiyaç halinde caiz olur. Çatalı ekmeğe batırmayı âdet haline getirmemelidir.

Sual: Sandalyenin arkasına yaslanıp yemek yemek uygun mudur? Yaslanmayıp yemek daha mı efdaldir?
CEVAP
Sofraya edepli bir şekilde oturmalı ve bu edebi sonuna kadar muhafaza etmelidir! Resulullah efendimiz yer sofrasına bazen diz çöker, bazen de sağ ayağını bükerek sol ayağı üzerine oturup buyururdu ki:
(Yaslanarak yemek yemem! Ben ancak, Allahü teâlânın bir kuluyum; köle nasıl yerse öyle yer, nasıl oturursa öyle otururum.) [Buhari]

Yaslanarak yemek yemek haram veya mekruh değildir. Başkalarının yanında mazeretsiz yaslanmak edebe aykırıdır. Sandalyede dayanarak yemekte de mahzur yoktur. Kibirli şekilde yemek uygun değildir. Dayanınca rahat ediliyorsa dayanılır. Önemli olan başkalarına hava atmamalı, kibirli oturmamalı, rahat oturmalı.

Sual: Çok su içmek zararlı mıdır?
CEVAP
Evet, din kitaplarında çok su içmek zararlıdır deniyor. Doktorumuz diyor ki:
Çok fazla su içerse su zehirlenmesi olur, kalb yetmezliği, ödem gelişebilir, her şeyin fazlası zarardır. Böbreklerden atılma hızından daha fazla su alınırsa vücutta birikir. Ödem ve tansiyon yükselmesi yapabilir. Ancak idrar olarak atabiliyorsa problem olmaz. Çıkardığı idrar miktarından 600-700 cc fazla sıvı alınabilir. Adam günde 2 litre idrar yapıyorsa 6 litrede su içerse, bunun bir litresini de ter ve akciğer yolu ile atsa geriye 3 litre sıvı vücutta kalır. Bu da insanın fazla sıvı yüklenmesine ve dolayısı ile dolaşım ve solunum sistemlerinde problemlere yol açar. Çok su içmeyi gerektiren durumlar da vardır.

Sual: Sağdan başlamamak, suyu ayakta içmek bid’at değil midir?
CEVAP
Peygamber efendimizin, sağdan başlamak, entari giymek gibi âdet olarak yaptığı şeyleri yapmamak bid'at değildir. Bunları yapıp yapmamak, ülkelerin ve insanların âdetlerine bağlı olup, dini hükümler değildir. Her ülkenin âdeti başka başkadır. Hatta bir ülkenin âdeti zamanla değişir. Bununla beraber, âdete bağlı şeylerde de, zevaid sünnetlerde de [bir mazeret yoksa] Resulullah efendimize tâbi olmak, dünya ve ahirette insana çok şey kazandırır ve çeşitli saadetlere yol açar. (Mektubat-ı Rabbani 2/55)

Âdetlerle ilgili sünnetlere elimizden geldiği kadar uymaya çalışacağız, fakat unutursak veya tembellikle yapamazsak mekruh bile olmaz. Solak kimsenin sol el ile iş yapması mekruh değildir.

Sünnet-i zevaid:
Resulullah efendimizin, ibadet olarak değil de âdet olarak devamlı yaptığı şeylere denir. Zevaid sünnetleri terk etmek mekruh değildir. Peygamber efendimizin giyiniş şekli, entari giyinmesi gibi, iyi şeyleri yapmaya sağdan başlaması gibi, sağ el ile yiyip içmek gibi, suyu oturarak içmek gibi şeyler sünnet-i zevaiddir. (Redd-ül Muhtar)

Hadis-i şerifte buyuruldu ki:
(Âdetlerle ilgili sünnete uymak bir fazilettir, terki ise hata değildir.) [Muhtar-ül ehadis]

Sual: Meyve yemekten sonra mı yenir?
CEVAP
Âdete ve şahsın durumuna göre değişir. Yalnızken önce yemek daha uygun olur.

Sual: Testinin içine bakmadan kaldırıp içmek uygun değildir. Üç litrelik cam şişeleri dikip içmek caiz mi?
CEVAP
İçi görüldüğü için caizdir.

Sual: Küçük bardakla su içerken, her bardağı, bir nefeste olmak üzere, üç bardağı peş peşe içmek caiz mi?
CEVAP
Evet.

Sual: Zemzemi ayakta mı içmek lazımdır?
CEVAP
Evet.

Sual: Zayıflamak niyetiyle aç karnına su içmek caiz mi?
CEVAP
Evet.

Sual: İşi aksatmamak için ayakta çay içmek caiz mi?
CEVAP
Evet.

Sual: Zemzemi başı kapalı içmek mi evladır?
CEVAP
Evet.

Sual: Solak olanın, sol ile ile yiyip içmesi caiz mi?
CEVAP
Evet.

Sual: Dudağa bulaşan artığı ekmekle silip yemek caiz mi?
CEVAP
Evet.

Sual: Misafir, yanındaki misafire önüne konan meyve ve yemekten ikram edebilir mi? Evine götürebilir mi?
CEVAP
Ev sahibinin rızası olduğu anlaşılırsa, caizdir.

Sual: Dengeli beslenmek için bir yemekte tek gıda mı yemeli?
CEVAP
Tek gıda sıhhate sebeptir.

Sual: Çömelerek su içmek, oturarak su içmek hükmünde midir?
CEVAP
Evet.

Sual: Misafirliğe gidince, önümüze yemek konuyor. İzinsiz başlamanın mahzuru var mıdır?
CEVAP
Önünüze konduğuna göre, izinsiz başlanabilir. Ancak ev sahibinin başlaması sünnete uygundur. Yahut varsa o kavmin emiri önce başlar. Yahut âlim, fazıl bilinen birisi de başlayabilir. Bir hadis-i şerif meali şöyledir:
(Sofrada yemeğe önce kavmin emiri veya ev sahibi veya kavmin iyisi başlasın.) [İbni Asakir]

Sual: Eti ve ekmeği bıçakla kesmek caiz midir?
CEVAP
Ekmek bıçakla kesilebilir. Bıçakla lokma haline getirilmemeli. Eti pişirenin veya piştikten sonra yemeği hazırlayanın, bıçakla kesmesinde mahzur yoktur. Döner kebabını da, dönercinin kesmesinde mahzur olmaz. Sofradaki eti de, bıçakla küçük lokma haline getirmek için bıçakla kesmemeli. Eğer eti küçük hale getirmeden yiyemeyecek kimse varsa, hazırlanırken küçük lokmalar haline getirilir.

Sual: Yemeye, içmeye, abdest almaya başlarken besmeleyi unutan, başladıktan sonra besmele çekse sünnet yerine gelir mi?
CEVAP
Yemeğe başlarken besmele çekmeyi unutan, sonra çekse de, baştan çekilmiş sayılır. Ama, abdeste başlarken unutulunca, sonra besmele çekilse de, baştan çekilmiş sayılmaz. (Nimet-i İslam)

Sual: Sokakta toplumun içinde bir şeyler yiyip içmekte mahzur var mıdır?
CEVAP
Uygun olmaz.

Sual: Su içerken dikkat edilmesi gereken şeyler nelerdir?
CEVAP
Su içerken bir solukta içmemeli, üç defada içmeli. Terli iken soğuk su içmemeli, uyku arasında su içmemeli, çok su da içmemeli. Bunların vücuda zararları vardır. Bir hadis-i şerif meali:
(Suyu ayakta içmeyin, vücuda zararlıdır. Yalnız abdestten artan su ve zemzemi şerif ayakta içilebilir.) [Ey Oğul İlmihali]

Davete gitmek
Sual: Düğün yemeklerine veya iftarlara davet ediliyoruz. Bazı davetlerde, zenginler, müdürler ve rütbeli kimseler bulunuyor. Hiç gariban kimse bulunmuyor. Kimi külfete giriyor, çok pahalı şeyler hazırlıyor, kimi de çok cimri davranıyor. Bir de oruç tutmayan kimseler de iftara bizi davet ediyor. Böyle davetlere gitmek uygun oluyor mu?
CEVAP
Haram ve mekruh işlenmeyen davetlere gitmek sünnettir. Bir hadis-i şerif meali:
(Davet edilen yere gitmemek günahtır. Davetsiz yere gitmek hırsızlık olur.) [Beyheki]

Yemeğe davet ederken, Allahü tealanın rızası gözetilmelidir. Başka maksatlar gözetilmemeli. Yemeğe giden de, sünnet olduğunu, mümin kardeşini sevindirmeye niyet ederek gitmeli. (Allah rızası için, niyet etmeden yemeğe davet edene bir günah yazılır. Niyet etmeden gidene, iki günah yazılır) buyurulmuştur.

Mekruh işleniyorsa, mekruhtan kurtulmak için davete gidilmez. Fakirlerin davetine gitmeyip de zenginlerinkine gitmek kibirdendir. Külfete girenin davetine gitmek gerekmez. Cimrinin davetine de gitmemelidir! Davet umuma şamil olmamalı, yani iyi kötü herkes geliyorsa, o davete gitmemeli.

Bidat sahibinin, fasıkın ve kötü kimselerin ve öğünmek için çok para harcamış olanın davetine gidilmez. (İhya)

Sadece zenginlerin, müdürlerin bulunduğu davete gidilmemelidir. Bir hadis-i şerif meali şöyledir:
(En kötü yemek, zenginlerin davet edilip, fakirlerin davet edilmediği ziyafetteki yemektir.) [Buhari]

Sual: Karşı cinsin artığını yiyip içmek caiz midir?
CEVAP
S. Ebediyye’de, (Kadının artığını, yabancı erkeğin içmesi ve erkeğin artığını yabancı kadının içmesi, lezzet alacağı için mekruhtur) deniyor. Mesela, bir bardakla su içip yarısını bırakır, diğer yarısını aynı ortamdaki karşı cinsten biri içerse, lezzet alabileceği için mekruh olur. Bir elmayı ısırıp yiyen kimse, yarısını da o ortamda bulunan farklı cinse mensup birine verirse, lezzet alma ihtimali olduğu için mekruh olur. Hiç lezzet almasa da yine mekruh olur.

Yemekleri ağır yemeli
Sual: Yemekleri tez mi, yoksa yavaş yavaş mı yemek daha uygundur?
CEVAP
İyi hazmetmek için çok çiğnemek, yani ağır ağır yemek gerekir. Yemeği iyi çiğneyerek yemek sünnettir. Bu sünnete uyunca, mide ağrısı, gaz gibi şikâyetler görülmez.

Sual: Yabancıların yemek davetinde, el yıkamak dikkati çekecekse, ıslak bir bezle silmek, yıkamak yerine geçer mi?
CEVAP
Evet.

Sual: Ayakta sigara içmek caiz midir?
CEVAP
Evet.

Ayakta yemek
Sual: Ayakta çekirdek, şeker gibi şeyleri yemekte mahzur var mıdır?
CEVAP
Zaruretsiz, ayakta bir şey yiyip içmemelidir.

Sual: İslam Ahlakı kitabında şöyle deniyor:
(Bir kimse, yemek için ellerini yıkayınca, ıslak olan parmaklarının ucunu gözlerinin pınarına koyup geriye doğru silse, o kimse, Allahü teâlânın izniyle, göz ağrısı görmez.)
Göz pınarı neresi ve hangi parmaklarla yapılır bu?
CEVAP
Göz pınarı, alt kirpiklerin altındaki oyuk kısımdır. Şehadet parmaklarının ucu ile yapılması daha uygun olur.

Gözümü kör etme
Sual: Bir kimse, abdest aldıktan veya yemek için ellerini yıkadıktan sonra, ıslak olan parmaklarının ucunu gözlerinin pınarına koyup çekerken nasıl dua etmelidir?
CEVAP
Ya Rabbi, gözlerimi ağrımaktan ve kör olmaktan muhafaza et, harama bakmaktan koru ve gözlerime şifa ver diye dua etmesi iyi olur.

Sual: (Az da olsa akşam yemeği yenmeli) deniyor. Böyle bir şey var mıdır?
CEVAP
Evet vardır. Bir hadis-i şerif meali şöyledir:
(Çok az da olsa akşam yemeğini yiyin; çünkü akşam yemeğini terk etmek yaşlanmaya sebeptir.) [Ebu Nuaym]

Ayakta su içmemeli
Sual: İslam Ahlakı kitabındaki bir hadiste, (Ayakta su içmeyin, vücuda zararlıdır) deniyor. Bugün tıp bu zararları tespit etmiş midir?
CEVAP
Zararını hiç bilmesek de, tıp bildirmese de, dinimizin bildirdiklerine uymak gerekir. Bir doktor diyor ki:
Midenin ayakta ve oturur vaziyetteki pozisyonu farklıdır. Ayakta içilen su, doğrudan doğruya onikiparmak bağırsağına geçer. Midenin küçük eğriliğine uyan kısmında, mide caddesi denen bir oluk bulunur. Sıvı gıdalar bu yolu takip ederek zaten devamlı küçük bir açıklığı olan mide çıkışını geçerek, onikiparmak bağırsağına geçer. Sıvılar oturarak içilirse bunlar önce midede birikir, asitle karışarak mikropları ölür ve sonra onikiparmak bağırsağına geçer. Böyle oturarak su içen, birçok intan hastalıklarından korunmuş olur. Suyu veya meşrubatı ayakta içen, bu tehlikeye daha fazla maruz kalır. (Dr. Hamit İspirlioğlu)

İki öğün yemek
Sual: İki öğün yemek yemenin israf olduğu söyleniyor. Biz yerine göre üç öğün de yiyoruz. İsraf mı oluyor?
CEVAP
Hayır. Acıkmadan önce, günde ikinci defa yemek israftır; fakat acıkınca üç hatta dört kere yemek israf olmaz. Hazret-i Âişe validemiz anlatır:
Günde ikinci defa yemek yiyordum. Resulullah, (Ya Âişe, günde iki kere yemek israftır. Allahü teâlâ, israf edenleri sevmez!) buyurdu. (Beyheki)

Muhammed Hadimi hazretleri, burayı şöyle açıklıyor:
Resulullah efendimiz, Âişe validemizin, ikinci yemeği acıkmadan yediğini anlayarak böyle buyurmuştur. Yoksa, kefaretler için günde iki kere yedirmek lazım olduğu meydandadır.(Berika)

İsraf olsaydı kefaretler için iki kere yemek yedirilmezdi. Oruç tutarken de, günde iki öğün yani hem iftarda, hem de sahurda yemek yenir. İsraf olsaydı, sadece iftar veya sadece sahur yemeği yiyin denirdi. Bir hadis-i şerif meali şöyledir:
(Üç kimseye şu nimetlerden dolayı, sual olmaz: İftar eden, sahur yiyen ve misafirle beraber yiyen.) [Deylemi]

Günde iki kere yemek yemeye israf olur demek, doyduktan sonra veya hazmedilmeden, acıkmadan tekrar yemek israf olur demektir. Yoksa insan, bir öğünde yediğini, azar azar üç veya dört seferde yiyebilir.

Yemekte sünnet
Sual: Yiyecek ve içecekleri bitirmeyip, kapta bırakarak çöpe atmak, israf olur mu?
CEVAP
Evet, israf olur. Kapta kalanı sıyırıp yemek, sünnettir. Hoşaf, ayran gibi şey artığına su koyup, çalkalayıp içmek çok sevabdır. Yiyip içeceğimizden çok konmuşsa, tabakta, bardakta artık bırakmak caiz olur. Müminin artığını yiyip içmek, sünnettir. Bir hadis-i şerif meali:
(Müminin artığı şifadır.) [Fetava-i Kübra]

Kenarından yemek
Sual: Çocuklara, (Yemeğin kenarından yiyin, ortasından yemeyin; çünkü ortasından melekler yer) demek uygun olur mu?
CEVAP
Önünüzden yiyin demek doğru; fakat melekler ortasından yer demek yanlıştır; çünkü melekler yiyip içmezler. Yiyip içmeye ihtiyaçları yoktur. Bereket yemeğin ortasına iner. Bir hadis-i şerif meali şöyledir:
(Bereket, yemeğin ortasına iner. Onun için, yemeğin ortasından yemeyin!) [Tirmizi]
ALINTIDIR
Sayfa başına dön Aşağa gitmek
http://farukim.eniyiforum.org
 
İSLAMDA YEMEK YEME ADÂBI
Sayfa başına dön 
1 sayfadaki 1 sayfası
 Similar topics
-
» İSLAMDA SAĞLIĞIN ÖNEMİ
» Tuvalet adabı

Bu forumun müsaadesi var:Bu forumdaki mesajlara cevap veremezsiniz
ALLAH C.C. HZ MUHAMMED (S.A.S) İSLAM VE TASAVVUF,MÜSLÜMAN,ALİMLER,EVLİYALAR  :: SAĞLIK BESLENME VE SPOR :: SAĞLIK BESLENME VE SPOR :: BESLENME-
Buraya geçin: